dag 1, 2 en 3 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jan-Marten en Eline Kamphuis - WaarBenJij.nu dag 1, 2 en 3 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jan-Marten en Eline Kamphuis - WaarBenJij.nu

dag 1, 2 en 3

Blijf op de hoogte en volg Jan-Marten en Eline

27 Juli 2016 | Vietnam, Hanoi

Om heel eerlijk te zijn zag ik toch wel op tegen de lange vlucht van 16 uur, maar het prachtige uitzicht maakte veel goed. Vanuit het vliegtuigraampje konden wij de zonsondergang in Azerbeidzjan, onweersbuien boven Afghanistan en de verlichte landsgrens van India bewonderen. Verder was het vliegtuigeten zowaar best oke en het is heel wat om dat uit mijn mond te horen, toch mams?
Tijdens de overstap op het vliegveld van Singapore zijn we langs het Hard Rock Café geweest. Die kan ik ook weer van mijn bucketlist afstrepen! In het vliegtuig naar Singapore zaten wij al naast Ellen, die ook bij de Djoser groep hoort. De anderen ontmoette wij pas op het vliegveld van Hanoi. Het is een gevarieerde groep mensen die meteen goed met elkaar overweg kunnen.
Onze reis begon in het prachtige maar vooral ontzettend chaotische Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Een stad waar je elke minuut door iets anders gefascineerd wordt. Scootertjes en fietsen worden volgepakt met goederen, het verkeer dat kriskras door elkaar heen gaat, het eten dat op straat klaargemaakt wordt en de handel die overal in de stad volop gedreven werd. Dit alles ontdekten wij tijdens een wandeling door de oude binnenstad en een fietstocht waarbij wij in een bakje voor op de fiets mochten zitten. Dat laatste was doodeng aangezien er totaal geen structuur in het verkeer zit. Iedereen toetert om te laten horen dat hij eraan komt, maar van remmen hebben ze in Vietnam nog niet gehoord. Gelukkig ligt de snelheid laag en hebben wij het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht! Hierna hebben we met de Djoser groep een soort Vietnamese proeverij gedaan. Op de terugweg naar het hotel kwamen we langs een boeddhistisch tempeltje. De tempel was eigenlijk al gesloten, maar wij mochten nog even snel naar binnen. Het contrast tussen het drukke leven in Hanoi en de rust die het Boeddhisme met zich meebrengt was hier duidelijk te merken. Aan het eind van deze dag kregen wij helaas te horen dat we de volgende dag niet naar Halong Bay zouden gaan in verband met een tyfoon die zich in dat gebied aan het ontwikkelen is.
In plaats van de excursie naar Halong Bay zijn we op de tweede dag naar een groot boeddhistisch tempelcomplex in Chua Bai Dinh geweest. Dit tempelcomplex is vrij nieuw en is gebouwd om de boeddhistische gemeenschap een plaats te bieden. In de tempel staan 250 grote granieten boeddha’s opgesteld, elk met hun eigen betekenis en verder duizenden kleine gouden boeddha’s. Je zag mensen bidden en offers brengen bij de verschillende boeddha’s, dit vond ik heel speciaal om te zien. Als laatste hebben we de pagode beklommen. Dit gaf ons een prachtig uitzicht over het tempelcomplex en de kastgebergten in de omgeving. In de stilteruimte op de 13e verdieping van de pagode, stond een boeddha van rozenkwarts. Rozenkwarts is mijn geboortesteen. Toen we aankwamen in het hotel in Ninh Binh, werden de ramen gebarricadeerd voor de aankomende storm. Wij zijn toen snel nog even het buitenzwembad ingedoken, ondanks de regen. Hierna hebben wij een zeer luxe buffet gehad met de Djoser groep.

Ik ben benieuwd wat de komende dagen ons gaan brengen. Groetjes vanuit het stormachtige maar onrealistisch mooie Vietnam!

(er staan ook foto's op de blog!)

• 27 Juli 2016 - 19:28

Truus En Gerrit Laurenssen:

Hoi Eline en Jan-Marten,

Wij hebben zojuist, samen met Christel en Maarten bij ons in de Prof. Oudstraat, genoten van jullie perfect geschreven reisverslag. Fijn om te horen hoe jullie ervaringen zijn tot dusver.
    Geniet van alles want alles is daar anders dan hier in Oss. Bij ons is ook alles goed.
    Groetjes. Wij kijken uit naar het volgende bericht maar neem daarvoor de tijd. Jullie genot staat voorop.

OMa & Opa, TRuus & Gerrit

• 27 Juli 2016 - 19:35

Christel Kamphuis:

Prachtig geschreven en wat fijn dat jullie zo genieten! Op je derde dag al Boeddha's, dat is toch super!

• 28 Juli 2016 - 22:20

Trudy:

Ha die Eline en Jan-Marten,
    Wat interessant, wat spannend, en wat breng je goed over wat je allemaal ziet en meemaakt. Bijzonder om jullie reis zo op afstand te kunnen volgen. Verheug me nu al op het vervolg van jullie reis. Op afstand geniet ik zo mooi 'n beetje mee.
    Geniet met volle teugen en groetjes uit het 'iets saaiere Oss' van Trudy

• 28 Juli 2016 - 22:22

Trudy:

De Heineken is ook al in Vietnam doorgedrongen, zie ik. Hebben jullie ook al een Vietnamees biertje geprobeerd?