Dag 4 en 5 - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Jan-Marten en Eline Kamphuis - WaarBenJij.nu Dag 4 en 5 - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Jan-Marten en Eline Kamphuis - WaarBenJij.nu

Dag 4 en 5

Door: Eline en Jan-Marten

Blijf op de hoogte en volg Jan-Marten en Eline

29 Juli 2016 | Vietnam, Lào Cai

In plaats van de excursie naar Halong Bay, die helaas verviel in verband met de tropische storm, zijn we naar Tam Coc geweest. Tam Coc betekent de drie grotten en wordt ook wel “het Halong Bay op land” genoemd. Halong Bay zijn enorme kalkstenen rotsen die in de zee liggen. Normaal gesproken liggen de rotsen van Tam Coc op het land en stroomt er een riviertje tussendoor. Door de zware regenval van de afgelopen nacht stonden alle stukken grond naast de rivier ook blank. “Het Halong Bay op land” konden we het dus niet echt noemen. We hebben een rondvaart gedaan over de rivier (en omliggende onder water gelopen stukken land). De roeier heeft een mooie lotusbloem geplukt voor Eline. Onderweg zijn we gebukt door drie tunnels geroeid

Onderweg naar Tam Coc en terug naar Hanoi zagen we pas welke schade de storm van afgelopen nacht heeft aangericht. Veel takken uit bomen, bomen volledig ontworteld, reclameborden omver, beschadigingen aan woningen en veel land staat blank.

Terug in Hanoi zijn we in groepjes uiteen gegaan. Eerst met een groepje naar de tempel van de schildpad, de oudste heilige plaats in Hanoi. Deze tempel ligt op een eiland in een groot meer dat zich midden in het drukke centrum bevindt. Hier heeft Eline de lotusbloem uit Tam Coc geofferd en hebben we wierook gebrand. Daarna zijn we met z’n tweetjes het oude centrum in gedoken en hebben we de taxi naar het Mausoleum van Ho Chi Minh gepakt. Een enorm gebouw tegenover de regeringsgebouwen.
Na het avondeten zijn we met de nachttrein van Hanoi naar Lao Cai gegaan. Lao Cai ligt vlakbij de Chinese grens. We sliepen met vier man in een coupé. Veel schudden en beven, harde geluiden van de airco en nog wat andere geluiden om ons heen die niet helemaal te plaatsen waren. Toch wel een aantal momenten kunnen slapen.

Na het ontbijt in Lao Cai zijn we met de bus naar Sapa gereden, onderweg de eerste rijstterrassen gezien. Wat een verschil tussen het chaotische Hanoi en het vrij rustige Sapa. Zaterdags is de grote weekmarkt Sapa, waarop veel Vietnamezen uit de omgeving op afkomen voor de koop én verkoop van goederen. In de loop van de middag kwamen steeds meer inwoners uit de omringende dorpen in traditionele kleding naar de stad. Prachtig al die kleuren! Wij hebben alvast een stukje over de markt gewandeld en wat onbekende fruitsoorten geproefd.

Vanavond zullen wij met een deel van de groep op traditionele Vietnamese wijze gaan eten in het dorp. Zittend op de grond, hoogstwaarschijnlijk in kleermakerszit en met stokjes. Dat laatste zijn wij inmiddels al wel gewend.

• 29 Juli 2016 - 15:54

Christel Kamphuis:

Lieve schatten, wat een verhalen weer, prachtig en dan die lotusloem, heel bijzonder!xx

• 29 Juli 2016 - 15:58

Irene De Ruiter:

mooi geschreven; heel beeldend. ik waan me door Vietnam. Veel plezier de komende dagen!

• 29 Juli 2016 - 16:35

Laurenssen:

mooi om met jullie mee te reizen. Lijkt ons een geweldige ervaring.
    Fijn dat jullie zoveel indrukken met ons willen delen.

Bedankt en groetjes, Opa & Oma

• 29 Juli 2016 - 17:25

Trudy:

Bijzonder om zo te kunnen meegenieten van wat jullie zien en meemaken. Je proeft de sfeer. Ben heel benieuwd hoe je het traditionele Vietnamese eten gaat ervaren.

• 29 Juli 2016 - 23:15

Janneke:

I love to read this. Echt zo fantastisch dit allemaal... be safe and have the best time ever!! Kijk jullie ogen uit!!

• 31 Juli 2016 - 18:11

Kim Hageman:

Leuk om jullie verhalen te lezen en een beetje mee te reizen. Geniet ervan en ik volg het verder :)!