dag 7-9 - Reisverslag uit Dien Bien Phu, Vietnam van Jan-Marten en Eline Kamphuis - WaarBenJij.nu dag 7-9 - Reisverslag uit Dien Bien Phu, Vietnam van Jan-Marten en Eline Kamphuis - WaarBenJij.nu

dag 7-9

Door: Jan-Marten en Eline

Blijf op de hoogte en volg Jan-Marten en Eline

05 Augustus 2016 | Vietnam, Dien Bien Phu

Gisteravond hebben we met tien man gegeten. Naast Vietnamese gerechten kwam er bij ons pizza (ja Maarten ze hebben het hier echt) en een gigantische hamburger, heerlijk! Misschien wel de laatste westerse maaltijd voordat we weer in Ho Chi Minh Stad komen. Daarna nog een rondje over de markt gelopen. Eline heeft een prachtige sjaal uitgezocht. Ons talent om af te dingen neemt met de dag toe!

Vandaag (zondag) was het een dagje bussen. Van Sapa naar Lai Chau is het slechts 195 km, maar wel circa 9 uur reizen. Door het hoogland van Vietnam langs de hoogste berg van Vietnam en over de hoogste pas van Indochina door prachtige dalen met rijstvelden, bananenbomen, andere exotische vruchten en thee plantages. Onderweg zijn we regelmatig gestopt voor een foto of gewoon om te genieten van het uitzicht. Langs de weg zit vaak een diepe goot voor de afvoer van het water dat uit de bergen komt. We zagen een groepje ouders met hun kinderen verkoeling zoeken in het heldere bergwater. Al rijdend door de verschillende dorpen zagen we weer de verschillende bergvolken. Tijdens een koffie stop hebben we een wandeling door zo’n dorp gemaakt. Wat direct opvalt is dat deze mensen niet direct van alles aan je willen verkopen. De kinderen zijn nog niet gewend aan een camera en als je een foto van ze maakt en deze laat zien, krijgen ze allemaal een brede lach op hun gezicht. Wij blijken net zo ’n bezienswaardigheid voor hen, als zij voor ons. In het dorpje hebben we ballonen uitgedeeld aan een aantal kinderen, aandoenlijk om te zien hoe gelukkig ze daarmee zijn.

Maandag vervolgden we onze reis naar Dien Bien Phu. Weer langs diverse dorpjes in de bergen. Door de aanleg van het stuwmeer en nieuwe wegen wordt er nogal wat aan de bergen gegraven, met de nodige aardverschuivingen tot gevolg.

Rond de middag kwamen we aan in een prachtig resort aan een meer met semi koloniale gebouwen. Hier zijn we de historie van Vietnam ingedoken. In Dien Bien Phu probeerden de Franse legers de Vietnamese vrijheidsstrijders uit de tent te lokken. De historie beschrijft dat de Franse legers hier volledig in de pan zijn gehakt. Dát was voor Frankrijk hét moment om de kolonie Indochina los te laten. We bezochten het museum, de centrale commandopost van Frankrijk en keken uit op de begraafplaats met 10.000 onbekende Vietnamese soldaten. Aan het eind van de middag hebben we met een aantal mensen uit de groep in de brandende zon een trap van 400 treden beklommen. Bovenaan stond een groot herdenkingsstandbeeld.

s ’Avonds tijdens het diner in het hotel werden we betrokken bij een drank ritueel van een grote groep Vietnamezen. Het bleek de Minister van Gezondheid met een delegatie uit de regio.

Na een lekkere nacht weer in de bus. Op naar de grens bij Tay Trang/Pang Hok. Eerst Vietnam uit, maar hoe doe je dat snel als de Vietnamezen de hele tijd voordringen? Dan blijken koffers toch handig. Met de koffers hebben we de complete ingang gebarricadeerd. De verwarde gezichten van de Vietnamezen waren ontzettend lachwekkend. We stapten over in twee kleine busjes die ons door het stuk niemandsland vervoerden. Daar zijn we door de Laotiaanse douane gegaan. Formuliertje ontvangen, invullen, inleveren, betalen, stempeltjes in je paspoort. Vervolgens in de busjes door de bergen gereden naar Muang Khua.

In het stadje hebben we in groepjes rondgelopen. Bij een bezoek aan de plaatselijke tempel werden we opgewacht door een paar monniken. Toen we even bleven hangen en een paar foto’s maakten begonnen de jongens spontaan muziek te maken. De grote trom, bekkens, een soort cajon en een grote gong. Zeer indrukwekkend, een “optreden” van meer dan een kwartier.

Sorry voor het late uploaden van de foto’s de Wifi was niet altijd geschikt.

• 05 Augustus 2016 - 07:11

Marij :

Wat heerlijk om weer wat te horen van jullie. Weer een prachtig verhaal geniet ervan. Groetjes uit Oss

• 05 Augustus 2016 - 07:40

Irene :

Beeldend geschreven maar zeker ook beeldig

• 05 Augustus 2016 - 10:20

Christel Kamphuis:

Muziek en monniken, de ideale combi voor Eline!
    En Jan-Marten een hoedje gescoord zie ik! Mooie foto's, wat een kleuren. Xx

• 05 Augustus 2016 - 10:53

Suze:

Hi reizigers,
    Wat leuk om jullie ervaringen te lezen. Mooi geschreven.
    Kijk al weer uit naar het volgende verhaal.
    X Suze

• 05 Augustus 2016 - 12:17

Gertjan:

mooi geschreven verslagen. De soort avonturen zijn heel herkenbaar ☺ .nog veel mooie nieuwe ervaringen toegewenst

• 06 Augustus 2016 - 22:23

Trudy:

Wat een prachtig, compleet beeld weer van jullie dag 7-9.
    Ook heel speciaal dat je in een wereld komt waar het toerisme nog niet is doorgedrongen. Dat geeft een nog authentieker gevoel, lijkt mij.
    Echt leuk om te lezen.

• 07 Augustus 2016 - 22:58

Ineke:

Leuk om weer iets van jullie te horen en te zien. Een super mooie reis die jullie maken. Geniet ervan. We wachten op het volgende bericht en foto's XXX Ineke